Kvellens Ny(j)heter

Ja, God Kväll.

Sent igår kväll uppges en ivrig teleförsäljare från företaget 3, ha ringt hem till en kvinnlig boråsstudent. Denna bekräftar uppgifterna om ett påfallande långt samtal, då försäljaren med vitt spridda argument försökte få kvinnan att byta leverantör till sin hemtelefon . Kvinnan, som visserligen har haft problem med sin nuvarande leverantör, telia, sade sig inte vara intresserad av säljarens erbjudande. Trots upprepade nekande svar på säljarens frågor fortskred samtalet och säljarens argumentation i 40 minuter. Under dessa 40 minuter uppger kvinnan att säljaren åtskilliga gånger framfört delvis felaktiga argument som, i trots mot laga rätt, framställt telia i dålig dager i syfte att framhäva det egna företaget. 

Men det var då samtalet avlutats som kvinnan uppger att situationens obehag kom att bli för stor. Mindre än ett dygn senare kontaktade nämligen säljaren - i okänt syfte - kvinnan via sin egen privata mobiltelefon, och framförde fler frågor om valet av teleleverantör, nu inlindat i smssymboler och smilyes.

Ny(j)heterna har sökt telia för att få kommentarer till de lämnade uppgifterna, men står i skrivande stund  fortfarande i telefonkö.

Ny(j)heterna har även funderat på att kontakta 3 för kommentarer, men har valt att avstå med tanke på den bristande säkerhetsrisk gällande PUL som ett telefonsamtal med 3 tydligen innebär.

 //

Ja, det är ju inlindat i ett skimmer av ironi allt det här, men vill poängtera att det är en protest, och att historien grundar sig på riktiga händelser. Är detta okej? Måste jag gå med i Nix (eller vad det nu heter) för att slippa försäljare som tar reda på än det ena än det andra för att sedan ta några steg för långt in i min privata zon? Måste jag skriva en stor skylt och säga: "DET ÄR INTE OKEJ ATT KLIVA IN TILL MIG I DUSCHEN?"?? För det är så det känns. Jag känner dels visst obehag att bli uppringd så sent på kvällen, då jag börjat varva ner och slappna av - och släppt min garde. Måste jag bli arg och vara otrevlig för att slippa försäljare som maler på i timmar? Eller måste jag säga ja för att bli av med dem?  JAg vet att jag kanske borde vara mer bestämd och otrevlig. Men jag är inte sådan. Ska jag straffas för att jag har svårt att ryta till mot okända människor? Ska jag klicka honom när jag vet att han lika gärna kunde vara en av mina vänner som just- efter långt arbetssökande- äntligen fått ett jobb och nu kämpar för skitig provision?

vidare kan jag inte tänka mig att det är okej att en säljare tar till vara på mina uppgifter efter ett (inte så givande)säljsamtal, för att senare ta kontakt privat??? Det borde inte vara möjligt för säljaren att känna till uppgifter utöver nödvändiga namn utan mitt godlännande!

Hela situationen, som normalt inte skulle fastna i mitt medvetande har blivit enromt obehaglig. Jag känner mig faktiskt lite kränkt, även om det inte är en "jättegrej".

Jag ska gå med i "RING INTE MIG"-registret, men jag gör det med en liten protest. Jag tycker inte jag ska vara tvungen att göra det. Det skall inte behövas. Det borde finnas mer respekt för varje persons privata sfär än så. Är det ingen som vet att det det finns en gräns för hur långt man ska gå? Jag bryr mig inte om det ringer en försäljare som undrar om jag vill köpa något då och då.. .men jag vill att mitt NEJ accapteras, och jag vill inte behöva upprepa det! JAg vill slippa vara orolig att det är den skumma säljaren som ringer, varje gång telefonen ger ifrån sig sina signaler.

NEJNEJNEJ!

3 gånger för att 3 ska förstå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0