Kvällen före tenta. Uppladdning i lyx!

Ja, då var det kvällen före absolut första tentan! Har jobbat hela dagen.. haft lite ångest för det där, har gått upp till 25h i veckan i genomsnitt under denna månaden (när jag tänkt dra ner på det lite) men jag fick höra att jag inte skulle klaga, då min situation är helt och hållet mitt eget val. Och så är det ju! så jag tänkte till lite, och insåg att allt inte skulle kännas så jobbigt om jag slutade klaga. Sen hjälpte det också när jag räknade ut vad månadslönen bli nu... åh,  det ska bli så skönt att inte ha ångest över csn eller brist på pengar.

Hur som helst. Tentan ja.


Har haft ett strikt studieschema och klarat av att följa det.. så att klara tentan blir inga problem, trots många jobbtimmar... kunskapsmässigt sett. Jag måste bara kunna hålla mig koncentrerad och alert och inte röra till det. Därför ägnas kvällen helt och hållet till LYX och avslappning!

Med start vid maten. Kina stod på menyn kvällen till ära. Jag försökte minnas ett recept som mamma har i en bok ngnstans, men det är ju omöjligt, så det blev min egen variant på det hela :)

Malins lyxiga tentauppladdande kinatjofräs

1 gul lök
2 klyftor vitlök
300 g strimlat kött
1 burk konserverad svamp
ngra broccoliknyten
5 msk hoisinsås
vitt matlagningsvin
vatten
majsena
kycklingbuljong
soja
kokt ris
gröna ärtor
salt, peppar, spiskummin, curry

Strimla den gula löken och hacka vitlöken. Stek ihop detta i en wok med hälften av hoisinsåsen och ganska mkt soja. Häll över på en tallrik att vila. Koka upp vatten och ite matlagningsvin. Blanda majsenamjöl och matlagningsvin och lite vatten i en skål, blanda i köttet och låt ligga tills vattnet på spisen kokar. Lägg i köttet bit för bit och ta upp det snabbt och lägg på en ren tallrik. Häll i resten av saften i det kokande vattnet. Häll i en tillbringare och spara tills senare. torka ur wokpannan och häll i löken igen. häll i svampen, köttet och broccolin. Häll i 1/2 - 1 dl matlagningsvin och soja och resten av hoisinsåsen. Blanda ngn matsked majsena med lite av det sparade spadet. Häll i detta i koket och låt koka i några minuter. krydda framförallt med salt och peppar. Jag spicade till det med lite LITE curry och spiskmmin, mendet går att hoppa utan vidare förlust i smakupplevelse :)

Servera med riset och ärtorna, njuuuuut :)

Det mindre goda, som jag inte orkade äta upp, åkte in i kylen och såg ut så här:

image6

Nu väntar en snabbttitt på en exempeltenta, sedan ett långt avslappnande bad innan jag tar en huvudvärkstablett, och kryper ner i sängen.

Baaaaadaaaa!



Håll tummarna imorgon! :)
kramkram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0