Sociala utmaningar - bara vara snäll när det är lätt?

Varje vecka, utmanas jag. Varje vecka möter jag en energiparasit. Ett möte, inför vilket jag måste ladda upp med mycket positiv energi för att klara av. Och allt som oftast lämnar jag platsen som ett åskmoln. Vore det inte för andra närvarande personer och omständigheter skulle jag ge upp. 
Min taktik förr har varit att ta emot och bli arg. Men då tar han makten.
Min taktik har varit att knipa käft. Men det är fortfarande jobbigt, och han slutar inte.

Förra veckan klarade jag stå emot ganska bra, men fortfarande klarar jag inte av att stänga av inför alla kommentarer. Endel sårar mig, och det stör mig. Hur som, den nya taktiken innebär att svara med samma myt och göra det med samma elaka leende. Ja, jag satsar på att behandla honom som han behandlar mig, även om det tar emot att säga mindre trevliga saker. Men han måste inse vad han håller på med, hur han itne kan fortsätta som han gör.

En klasskompis som flyttat hit från många mil bort har bostadspanik. Och bristen här är stor, hon kommer antagligen inte hitta ngnting. Jag erbjöd henne husrum om hon ville slippa vandrarhem, så kanske blir det fullt på min soffa till jul. Hon sa häromdan, som svar, att det kanske inte blir aktuellt, men att allt känns mycket lättare nu, när hon vet att hon har alternativ. Jag sa att jag gav henne mitt erbjudande för att jag hoppades att någon annan skulle göra desamma för mig, om jag någon gång skulle vara långt från trygga stöttepelare. Behandla andra som man själv vill bli behandlad, liksom.

 Jag vet inte om jag bara bestämt mig för att jag inte gillar min energiparasit. Kanske är det mitt beteende som spelgas. För jag skulle aldrig i livet erbjuda honom min soffa. Vad säger det om mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0